Zorg goed voor jezelf

Gezond leven houdt de weerstand op peil. Je wordt minder snel ziek en bent beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen, zoals het coronavirus. En als je toch ziek wordt, herstel je meestal sneller. Gezond leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met kleine stappen maakt je al een verschil.

Eet gezond. Kies voor verschillende soorten groente, fruit en volkoren graanproducten. Drink kraanwater, thee en koffie zonder suiker. Door gevarieerd en gezond te eten krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen

Drink maximaal één glas alcohol per dag. Alcohol is slecht voor de weerstand. Je kunt dus sneller ziek worden als je alcohol drinkt. Het laten staan van alcohol maakt je minder vatbaar voor ziekte. Je voelt je energieker en versterkt je gezondheid.

Zet nu de stap en stop met roken. Denk je eraan om te stoppen met roken? Zet nu de eerste stap en plan je stopmoment. Ga voor tips of hulp naar ikstopnu.nl of zoek contact met je huisarts. Je lichaam herstelt zich en wordt gezonder

Probeer vaker te bewegen. Doe minstens 2,5 uur per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Regelmatig een stukje wandelen of fietsen is al een goed begin. Door voldoende te bewegen verklein je het risico op chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt beweging ervoor dat we voedsel goed kunnen verteren en dat onze darmen aan het werk worden gezet, waardoor we makkelijk naar het toilet kunnen. Ook bouwen we conditie op. Maar voldoende beweging zorgt ook voor ontspanning en vermindering van stress. We kunnen beter slapen, waardoor ons lichaam en onze geest tot rust komen. Je voelt je fitter en je blijf langer gezond.
Enkele tips: neem de trap in plaats van de lift. Fiets naar het werk of doe eens een kleine boodschap op de fiets. Parkeer de auto wat verder weg of ga in de lunchpauze een blokje om.

Extra tip: de app ‘Ommetje’
De hersenstichting heeft de app ‘Ommetje’ ontwikkeld: een app die bijhoudt hoeveel je beweegt. En het leuke is: je kan dit samen met vrienden, familie, collega’s of buren doen! Je kunt een wandelcompetitie starten met elkaar, of de uitdaging aangaan tegen de rest van Nederland. Op deze manier kun je elkaar stimuleren en motiveren om meer te bewegen. Tevens geeft hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder na iedere wandeling een interessant hersenfeitje.

Heb je lichamelijke problemen met bewegen? Neem contact op met je huisarts