Lekker Fit!

Sporten en bewegen helpt om fit te blijven, ongeacht de leeftijd. Het helpt je om een goede conditie te  houden en je lichamelijk en mentaal beter te voelen. Bewegen in groepsverband brengt tevens gezelligheid en zorgt voor sociale contacten. Hierdoor is het allemaal makkelijker vol te houden.

Regelmatig bewegen is de beste manier om een betere gezondheid te krijgen en te houden. Het verkleint de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Maar bewegen heeft ook een positief effect na een hartinfarct, een beroerte, bij diabetes of een depressie. Bij mensen met artrose kan lichamelijke beweging zelfs de pijn verminderen. Bewegen met beleid en onder begeleiding is hier wel het advies. Daarnaast hebben ook de hersenen baat bij regelmatige beweging. Het is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Waarschijnlijk komt dit doordat beweging ervoor zorgt dat hart- en bloedvaten in goede conditie blijven.

Wie wekelijks 2,5 uur matig intensief beweegt, houdt zijn gewicht, spieren en uithoudingsvermogen op peil. Bovendien helpt het je om op latere leeftijd langer zelfstandig te blijven en vermindert het de kans op botbreuken

Kortom: bewegen zorgt voor een betere kwaliteit van leven en betekent dat je langer kunt genieten van de dingen waar je je graag mee bezig houdt.

Op zaterdag 12 oktober 2019 organiseert Welzijnskwartier samen met de gemeente en Zorggroep Katwijk de Leefstijldag ‘Lekker Fit’ in Tripodia. Op de Leefstijldag ontdekt u wat er allemaal mogelijk is om gezond en fit te blijven.

Het programma opent om 10.00 uur met een les ‘Nederland in Beweging’ door Duco Bouwens, bekend van de televisie waar hij dagelijks ‘Nederland in Beweging’ verzorgt. Diverse organisaties en sportverenigingen bieden activiteiten en informatie aan op gebied van een gezonde leefstijl. Ook is er gelegenheid om een risicotest op hart- en vaatziekten te maken en je conditie en spierkracht te meten. In verschillende workshops kun je kennismaken met beweegactiviteiten op diverse niveaus, van mild tot pittig, van valpreventie tot Zumba. Vergeet dus niet om sportieve kleding en sportschoenen aan te trekken.