Meer bewegen en minder zitten

Voldoende beweging bevordert de gezondheid bij jong en oud. Regelmatig sporten en bewegen verkleint het risico op chronische ziekten (zoals hart- en vaatziekten, diabetes, dementie en vormen van kanker). Ook het risico op een depressie neemt af.

Een volwassene zou per week 150 minuten matig intensief of 75 minuten hoog intensief moeten bewegen. Daarnaast wordt aanbevolen om op minimaal twee dagen per week spierversterkende oefeningen uit te voeren. Inmiddels is overigens duidelijk dat ook korter bewegen voordelen heeft.

Sommige gezondheidsvoordelen van inspanning zijn direct merkbaar. Zo dalen de bloeddruk en de vetconcentratie in het bloed na het sporten. Het is dus een misverstand dat je weken of jaren moet trainen om gezonder te worden.

De grootste gezondheidswinst behaal je als je van een inactieve leefstijl overstapt naar regelmatig een kleine beetje bewegen. Strek je benen als je langer dan dertig minuten zit, neem de trap op je werk, pak de fiets naar de supermarkt of ga lunchwandelen. Al deze korte beweegsessies bij elkaar opgeteld, leveren meer gezondheidswinst op dan je zou vermoeden.

Voornemens om meer te gaan bewegen? Bouw het bewegen geleidelijk op als je niet gewend bent aan actief bewegen. Het gaat erom dat je je zo inspant dat je ervan gaat hijgen en je hart sneller gaat kloppen. Breid de inspanning geleidelijk uit. Begin bijvoorbeeld met een wandeling van 10 minuten en ga de dagen daarna wat vaker en langer bewegen. De eerste paar keer krijgt je misschien wat spierpijn, maar dat is niet erg.  Je zult merken dat het elke week beter gaat.

Kies de beweging die bij je past en kies activiteiten die je leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Ga op een vast tijdstip bewegen en spreek af met je partner of vriend(in) om samen te gaan sporten. Schrijf je in bij een wandel-, fiets- of fitnessclub of bij een sportvereniging. Kijk eens op www.welzijnskwartier.nl  voor activiteiten in de buurt.

Vind je het moeilijk om zelf te starten met bewegen of  heb je een chronische ziekte waardoor je moeilijker kunt bewegen? Praat erover met je huisarts of praktijkondersteuner. Je kunt bijvoorbeeld onder begeleiding van een fysiotherapeut ontdekken hoe je het beste gezond kunt bewegen. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.